COURSE UNIT TITLE

: RESEARCH IN SPECIAL EDUCATION

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
ZEN 2011 RESEARCH IN SPECIAL EDUCATION ELECTIVE 3 0 0 4

Offered By

MENTALLY DISABLED CHILDREN TEACHER EDUCATION

Level of Course Unit

First Cycle Programmes (Bachelor's Degree)

Course Coordinator

ASISTANT PROFESSOR BURAK KARABEY

Offered to

MENTALLY DISABLED CHILDREN TEACHER EDUCATION
MENTALLY DISABLED CHILDREN TEACHER EDUCATION

Course Objective

Gain knowledge on research methods in social sciences.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   Discuss the basic concepts of science and scientific research.
2   Defines the concepts of science and scientific research.
3   Explain the process of determiningscientific research topic.

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Science Scientific Research Introduction to Research Methods
2 Determination of Research Topic Defining the Problem
3 Determination of the Research Sample
4 Measurement Levels Measuring Tools Validity and Reliability
5 Descriptive Research
6 Correlational Research
7 MidTerm Exam
8 ExperimentalResearch
9 Single Subject Research
10 Statistical Analysis
11 Qualitative Research
12 ActionResearch
13 Meta-Analysis
14 Reporting the Research Ethics in Research
15 Final Exam

Recomended or Required Reading

Batu, S., Kırcaali-Iftar, G., & Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 33-50
Birkan, B. (2002-2003). Gelişim yetersizliği olan çocuklara renk öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 169-186.
Bozkurt, F., & Tekin Iftar, E. (2003). Zihin özürlü bireylere yiyecek hazırlama becerilerinin öğretimiyle ilgili alanyazın taraması. Özel Eğitim Dergisi, 4(2), 1-12.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. (2006). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. (8th edition). New Jersey: Merill Prentice Hall.
Gözün, Ö., & Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmesinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve Istatistik Teknikleri. Ankara:
Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
Kargın, T., Acarlar, F., & Sucuoğlu, B. (2003). Öğretmen yönetici ve anne-babaların kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 4(2), 55-76.
Kırcaali-Iftar, G. (1999). Bilim ve Araştırma. (Ed. A. A. Bir). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri.Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Kırcaali-Iftar, G. (1999). Ölçme. (Ed. A. A. Bir). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Kırcaali-Iftar, G. (2004). Özel eğitimde fokus grup araştırmaları. Özel Eğitim Dergisi, 5 (1), 1-7.
Kırcaali-Iftar, G. (2006). Bilimsel Araştırma Raporu Hazırlama. (Ed. Hülya Pilancı. Türk Dili). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Kobal, G. (2003). Erken eğitim programına katılan down sendromlu bebeklerde fizyoterapi programının büyük kas gelişimine etkisinin incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 4(2), 31-38.
Odabaşı, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Ölçme Değerlendirme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
Odabaşı, Y. (1999). Anket Yöntemi. (Ed. A. A. Bir). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Orel, A., Zerey, Z., & Töret, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 5(1), 23-33.
Özen, A., Acar, Ç., Tavlar, Ö., & Çetin, Ö. (2002-2003). Özbakım becerilerinin öğretiminde ipucunun giderek azaltılmasıyla öğretim yönteminin etkililiği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 147-167.
Sucuoğlu, B., Ünsal, P., & Özokçu, O. (2004). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin önleyici sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 51-64.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

Lecture, Discussion, Question & Answer, Drill - Practise, Case Study, Problem Solving, Brain Storming

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FINS FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 +FINS * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST* 0.60

Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

To be announced.

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

To be announced.

Contact Details for the Lecturer(s)

ilker.ugulu@deu.edu.tr

Office Hours

Friday

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 12 3 36
Preparing assignments 12 2 24
Preparation for midterm exam 1 16 16
Preparation for final exam 1 20 20
Midterm 1 2 2
Final 1 2 2
TOTAL WORKLOAD (hours) 100

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10
LO.11555545135
LO.21225445235
LO.32434554553