DERS ADI

: SATRANÇ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MSİ 2064 SATRANÇ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Mühendislik Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGUN KAZIM KULAÇ

Dersi Alan Birimler

Çevre Mühendisliği
Maden Mühendisliği (İ.Ö)
Tekstil Mühendisliği
İnşaat Mühendisliği (İ.Ö)
İnşaat Mühendisliği
Jeofizik Mühendisliği
Jeoloji Mühendisliği (İ.Ö)
Maden Mühendisliği
Makina Mühendisliği (İ.Ö)
Endüstri Mühendisliği
Jeoloji Mühendisliği
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği
Makina Mühendisliği

Dersin Amacı

Mühendislik Fakülteleri öğrencilerine satranç ile ilgili temel konu içeriklerini teorik ve uygulamalı olarak vermek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Satrancın tanımını ve tarihçesini açıklayabilme
2   Satranç oyun kurallarını anlayabilme ve uygulayabilme
3   Satrancın temel becerilerini kavrayabilme ve uygulayabilme
4   Satranç taktiklerini kavrayabilme ve uygulayabilme
5   Satranç antrenörlük ve öğretim becerilerini kavrayabilme
6   Satrançta uygun öğretim yöntemlerini kullanabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Satrancı tanıyalım. Tarihçesi ve önemi. Dünyada ve Türkiye de satranç..Satranç tahtasının konumu,özellikleri. Dikey,yatay,çapraz yollar.Kare adları,merkez kareler..Taşlar. Diziliş.Taşların hareketleri ve gücü.
2 Saldırı ve savunma.Taş alma. Koruma,kaçma,araya taş girme,saldıran taşı alma.Taş değişimleri. Eşit değişimler,kazançlı değişimler. Korunmayan veya yetersiz korunan taşlar
3 Şah çekme ve şah çekmeden kurtulma.Taş alarak,araya taş girerek,kaçarak. MAT.Tek hamlede matlar.
4 MAT. Kaleyle,vezirle,fille,atla,piyonla.
5 Özel hamleler:Rok,Piyon terfisi,Geçerken Alma.Kısa mat örnekleri.
6 Çifte saldırı: Saldırı hedefleri:Şah,taşlar,önemli kareler
7 Beraberlikler:Pat,konum tekrarı,50 hamle,yetersiz güç,anlaşmalı beraberlikler.Oyun kuralları
8 Notasyon,satranç saati,ağır,hızlı,yıldırım zaman tempoları.Kurallar
9 Taktikler:Açarak saldırı,açarak şah çifte şah,
10 Ara Sınav
11 Açılış: İlkeler:A-Merkez mücadelesi, B-Taşların geliştirilmesi, C-Şahın güvenli bir konuma taşınması, D-Plan aşaması
12 Oyun ortası fikirleri:Taşların konumlarının iyileştirilmesi
13 Oyun sonu teknikleri:Opozisyon,karesine girme..
14 İki hamlede matlar değişik taşlarla

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

SATRANÇ AKADEMİSİ ADIM 1-2 Yazan:Rob Brunia, Cor van Wijgerden TSF Yayınları
ÖGRETMEN KILAVUZ KİTABI Yazan: Dr. Olgun Kulaç TSF Yayınları
BAŞLANGIÇ DÜZEYİ KAYNAK KİTAP Yazan: Dr. Olgun Kulaç İş Bankası Kültür Yayınları
ORTA DÜZEY KAYNAK KİTAP Yazan: Dr. Olgun Kulaç İş Bankası Kültür Yayınları
SATRANÇ OKULU 1A Sergey Ivashcenko Analiz Yayıncılık

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1- Sunuş
2- Buluş
3- Gösterip Yaptırma
4- Soru-Cevap
5- Karma

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme testleri,sınavlar ve uygulama.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

0530 179 14 59
alevengindeniz@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 45

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.12
ÖK.2323
ÖK.333
ÖK.4323
ÖK.53232
ÖK.632