DERS ADI

: OYUN İNCELEMESİ-EPİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSB 3003 OYUN İNCELEMESİ-EPİK ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı
Oyunculuk
Dramatik Yazarlık-Dramaturji

Dersin Amacı

V.sömestirde XX. Yüzyıla egemen olan absürd tiyatro eğiliminden sonra yine aynı yüzyılda etken olan politik tiyatro ve Brecht in epik tiyatro anlayışı ve eserleri incelenerek bu yüzyılın değerlendirmesini yapmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Epik tiyatro kuramları ve
2   Bertolt Brecht hakkında bilgilenmiş olması,
3   Bu bilgiler ışığında incelenen model oyunlarla epik tiyatronun felsefesini anlamış olması,
4   Epik tiyatro yapıtının taşıdığı özellikleri kavramış olması,
5   Türk tiyatrosunda epik (göstermeci) ve diyalektik örnekler hakkında bilgilenmiş olması beklenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

SSB 3004 - Oyun İncelemesi-Absürd

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 I.ve II.Dünya savaşı ortaya çıkan politik tiyatro Erwin Piscator ve Meyerhold üzerine genel bilgilendirme
2 Epik Tiyatro ve Bertolt Brecht in Epik tiyatro kuramı
3 Brecht in Carrar Ana nın Silahları adlı oyunu Epikten dramatiğe geçişin en ilginç örneği olarak ilk metin örneği olarak bu oyun alınmalı
4 Brecht in Cesaret Ana ve Çocukları oyunu Savaş ve ticaret mantığının ardından Carrar Ana ve Cesaret Ana karşılaştırması yapılır
5 Brecht in Sezuan ın İyi İnsanı oyunu Tanıların yaryüzünde iyi insan arayışları
6 Brecht in Kafkas tebeşir Dairesi adlı oyunu Çin masalından alınma bir oyun örneği
7 Brecht in Arturo Ui nin Önlenemez Yükselişi Arturo ui kişiliğinde Hitler in çıkışı
8 Brecht in Üç Kuruşluk Opera adlı oyunu Müzikli oyun ,dilenciler arasında geçen
9 Brecht in Aslan Asker Şvayk adlı oyunu Dünya savaşı sırasında saf asker Şvayk ın hikayesi
10 Diyalektik tiyatro nedir Brecht in son aşaması diyalektik tiyatroya yönelişi hakkında bilgi verilir Simetrik dengeye dayanan oyun yazımı hakkında ayrıntılar aktarılır
11 Brecht in diyalektik tiyatro örneği Galile Galileo adlı oyunu
12 Türk Tiyatrosunun en önemli diyalektik tiyatro örneği Sermet Çağan ın Ayak Bacak Fabrikası adlı oyunu Tiyatromuzun en önemli diyalektik tiyatro eseri
13 Açık biçimin ustası Vasıf Öngören den Asiye Nasıl Kurtulur,Haldun Taner den Sersem Kocanın Kurnaz Karısı ve Turgut Özakman dan Resimli Osmanlı Tarihi Her üç oyunda okunarak sınıf içinde tartışılır, epik değil ama tiyatromuzun özgün yaklaşımı açık biçimin özellikleri aktarılır
14 Vize sınavı ve genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Erwin Piscator Politik Tiyatro kitabı
Meyerhold (çeviri Ali Berktay) Mitos Boyut Yayınları
Özdemir Nutku Epik Tiyatro
Özdemir Nutku Türkiyede Brecht kitabı
Brecht in seçilen oyunları
Brecht külliyatı ( Brecht in epik tiyatro üzerine yazılan kitaplar ile Brecht in yazdığı kitaplar kaynak olarak veriliyor)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme ve öğretme stratejisi olarak öncelikle Politik Tiyatro kavramı, bu konuda kaynak kitap yazmış olan Piscator ve onu izleyen Meyerhold ve Brecht tiyatrosundan sözedildikten sonra epik tiyatro kuramının kurucusu, yazar, yönetmen, eğitmen Bertolt Brecht ve eserleri incelenir. Brecht külliyatının zenginliği birçok oyunun olması ve görsel malzeme bolluğu epiğin anlaşılması için yeterlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Derse ve sınavlara katılım dışında öğrencinin sunumu 2 li ya da 3 lü sunum yapanların malzeme, araştırma, görsellere ulaşma, sınıftaki anlatımda kendini ifade edebilme, kaynaklara ulaşma, eleştiri yazılarını değerlendirme, fotoğraf veya DVD formatında sunumu zenginleştirme malzeme ile sınıfın tartışmasıyla noktalanır.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme kriteri normal olarak devam, katılım, sınava girme dışında ders içindeki sunum, oyunu okuma, metne hakimiyet, dramaturjik çözümleme, oyun yapısına ilişkin bilgi birikimi, yazarın dönemi, eserleri. Epik tiyatroyu, dramatik olandan ayıran özelliklere ilişkin birikimi kriterdir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin politikası epik tiyatro kuramını aktarmak, açık biçim denilen ve göstermeci nitelikli oyunların mantığını göstermek, bütünde epik olan ama dramatik anlar taşıyan mantığı benimsetmek ,kural bunu benimseyen öğrencinin metinler üzerinde hem kuramı öğrenmesi hem de epik metinleri incelemesi üzerine kuruludur. Sunum, derse katılım, eleştirel bakış açısı, devam, sınavlara katılmış olma kuralına dayanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 2 3 6
Final Sınavına Hazırlık 2 4 8
Ödev Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 60

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.144455
ÖK.244455
ÖK.344455
ÖK.444455
ÖK.544455