DERS ADI

: HEMŞİRELİK KURAMLARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEM 6041 HEMŞİRELİK KURAMLARI SEÇMELİ 2 0 0 8

Dersi Veren Birim

Hemşirelik Anabilim Dalı

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ZEKİYE ÇETİNKAYA DUMAN

Dersi Alan Birimler

İç Hastaliklari Hemş Doktora
Psikiyatri Hemşire. Doktora
Çocuk Sağ.Ve Has.Hem. Doktora
Cerrahi Hasta. Hemş. Doktora
Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Doktora
Halk Sağ. Hemşire. Doktora
Hemşirelikte Yönetim Doktora

Dersin Amacı

Bu derste hemşireliğin yakın tarihi içinde, yıllara göre profesyonelleşme ve bilimselleşme çabalarına yönelik olarak hemşire kuramcıların çalışmalarının tartışılması, bilimselleşme çabalarına yönelik olarak bilim felsefesinin hemşireliğe yansımalarının örneklendirilmesi, verilen bu emeklerin takdir edilmesi ve bu emeğin bundan böyle sürdürülmesinde öğrencilerin kendi sorumluluk ve konumlarını görebilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hemşirelik kuramsal bilgisinin tarihsel,felsefi, ontolojik ve epistemolojik temellerini ilişkilendirme
2   Hemşirelik kuramlarında yer alan tanım ve terimleri açıklama
3   Hemşireliğin temel kavramlarını tanımlama
4   Hemşirelik kuramı ile hemşirelik araştırması arasındaki dinamik ilişkileri analiz etme,
5   Hemşirelik bilimini hemşirelik felsefesi ile tümleştirerek açıklama,
6   Hemşirelik kuramlarının gelişimi sürecine katkı sağlayan diğer disiplinlerin kuramlarını açıklama
7   Hemşireliğin tıptan bağımsızlaşma/profesyonelleşme ve bilimselleşme süreci içindeki gelişmelerini fark ve takdir etme
8   Hemşirelikteki profesyonelleşme ve bilimselleşme süreci içinde kendi sorumluluğunu görme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1870-1960 arası hemşirelikte kazanılan kavramlar 1960 bilim felsefesi ile hemşireliğin tanışması ve yansımaları 1970 hemşirelikte kazanılan kavramlar
2 Kuram, kavram ve kavramsal çerçeve ilişkisi Hemşirelikte Kavramsal çerçevelerin hemşirelik eğitim, yönetim, araştırma ve uygulamasında kullanımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Tomey A.M., Allıgood M.R., Nursing Theorists and Their Work , Mosby Company, St.Louis, 1998.
2. George J.B., Nursing Theories , Appleton & Lange, California, 1995.
3. Walner, P.H., Newman B., Blueprint for Use of Nursing Models , Education, Research, Practice & Adminastration, 1996, MCN Pres.
4. Aggleton P., Chalmers H., Nursing Models and Nursing Procen , McMillian Education Ltd., USA, 1998.
5. Nursing Science Quarterly (Dergi).
6. Journal of Advanced Nursing
7. Chinn P.L., Jacobs M.K., Huether S.E., Theory And Nursing , The C.V. Mosby Company, St. Louis, 1987.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum ve - Akran ve eğitici değerlendirmesi
Sunumlara katılım
Ödev hazırlama-Akran ve eğitici değerlendirmesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Final
3 BNS Başarı VZ * 0.50 +FN* 0.50
4 BUT Bütünleme
5 BBN Başarı VZ * 0.50 +BUT* 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

412 47 79

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 2 15 30
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 2 60 120
Ödev hazırlama 2 15 30
Sunum hazırlama 2 10 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.35555
ÖK.455555
ÖK.55555
ÖK.655
ÖK.75
ÖK.8555